Frågor och svar om Citibank Shell MasterCard Kreditkort

Hur ansöker jag om ett Citibank Shell MasterCard Kreditkort?
1. Gå in på Citibanks hemsida och klicka på knappen ”Ansök nu”.
2. Fyll i ansökningsformuläret. Det tar bara ett par minuter.
3. Skicka in din ansökan.
4. En kreditbedömning görs av Citibank, och ditt kreditbesked visas direkt på skärmen.
5. Om din ansökan beviljas, visas även ditt kortavtal på skärmen. Kortavtalet kommer automatiskt att skickas till dig per post, men för snabbare hantering kan du skriva ut, underteckna och skicka det till oss direkt.

Hur lång tid tar det innan jag får ett kreditbesked från Citibank?
Du får besked direkt på skärmen.

Vilket är det lägsta respektive det högsta beloppet jag kan ansöka om?
Du kan ansöka om ett kreditutrymme från 15 000 kr till 150 000 kr.

Var kan jag använda mitt Shell MasterCard från Citibank?
Med Citibank Shell MasterCard Kreditkort kan du handla överallt där MasterCard accepteras, på mer än 24 miljoner inköpsställen både i Sverige och utomlands.

Kan jag ta ut pengar i uttagsautomater med Citibank Shell MasterCard Kreditkort?
Ja, det går bra. Uttagsavgiften är 2% på uttaget belopp, dock lägst 35 kr per uttag.

Vilka rabatter får jag med Citibank Shell MasterCard Kreditkort?
Du får upp till 2% rabatt på drivmedel när du tankar hos Shell i Sverige och 0,8% på övriga köp där MasterCard accepteras.

Hur fungerar rabatten på mitt Citibank Shell MasterCard Kreditkort?
Du tjänar in rabatten genom alla inköp hos Shell, samt på alla övriga köp du gör där MasterCard accepteras. Intjänad rabatt dras sedan av från dina drivmedelsinköp på Shell i Sverige under nästkommande faktureringsperiod, dvs på fakturan som kommer månaden efter intjänad rabatt. Du får 0,8% rabatt på alla inköp. Genom att använda ditt Citibank Shell MasterCard Kreditkort för de flesta av dina inköp – från mat till vitvaror – kommer du snabbt kommer upp i betydande summor.

Hur länge fungerar rabatten?
Rabatten gäller så länge ditt kort varit aktivt för köp eller uttag inom sex faktureringsperioder från dess att rabatten först redovisats på din faktura eller ditt saldobesked.

Vilka avgifter och vilken ränta gäller vid köp med Citibank Shell MasterCard Kreditkort?
Aktuella räntor och avgifter finner du i sektionen Räntor, avgifter och villkor på Citibanks hemsida samt i de fullständiga kontovillkoren.

Hur gör jag om jag vill ansöka om ett utökat kreditutrymme?
Du kan skicka en ansökan till oss eller fylla i och skicka in meddelandetalongen som kommer med ditt kontoutdrag. Du kan även kontakta Citibanks Kundservice på telefon 0771-717 711 så skickar de över en ansökningsblankett till dig. Besked får du inom några dagar efter att de har mottagit din ansökan.

Hur gör jag en Citiflex-överföring?
Du kan fylla i en ansökan och skicka den till Citibank eller kontakta deras Kundservice på telefon 0771-717 711 så hjälper de dig.

Kan jag ansöka om extrakort till någon i min familj?
Du kan koppla upp till två extrakort till ditt Citibank Shell MasterCard Kreditkort för andra i familjen. Köp och övriga transaktioner med dessa kort redovisas separat på ett och samma kontoutdrag. Du ansöker om extrakort genom att skicka in en ansökan eller genom att fylla i och skicka in den blankett som följer med ditt kontoutdrag. Du kan även kontakta deras Kundservice på telefon 0771-717 711, så skickar de en ansökningsblankett till dig.

Kan jag välja en egen personlig kod till mitt Citibank Shell MasterCard Kreditkort?
Nej, din PIN-kod tas fram slumpmässigt av säkerhetsskäl.

Måste jag betala samma belopp varje månad?
Nej, med Citibank Shell MasterCard Kreditkort kan du själv välja hur du vill betala. Minimum per månad är 3,78% av utestående skuld plus ränta för utnyttjad kredit och eventuella avgifter, dock lägst 150 kr. Har du frågor är du välkommen att kontakta deras Kundservice på telefon 0771-717 711.

När i månaden får jag fakturan?
Faktureringsbrytningen sker den 7:e varje månad. Alla utgifter därefter kommer på nästa månads faktura. Du får fakturan runt den 20:e i månaden. Den ska betalas den sista i månaden.

Är det möjligt att få e-faktura?
Du kan anmäla dig via din Internetbank. Det finns en förteckning över företag som erbjuder elektronisk faktura. Välj Shell Citibank så kommer du till anmälningssidan. Ange dina personuppgifter samt ditt kontonummer hos Citibank. Ditt kontonummer hittar du på din faktura. En förutsättning för att du ska kunna få elektronisk faktura från Citibank är att du står som innehavare för kontot både hos Citibank och Internetbanken.

Hur kan jag kontrollera mina aktuella utgifter på Citibank Shell MasterCard Kreditkort?
Du kan logga in via deras hemsida eller ringa deras Kundservice på 0771-717 711 alla vardagar mellan 07.00 – 21.00.

Hur gör jag om fakturan inte stämmer eller om jag vill göra en reklamation?
Kontakta Citibanks Kundservice på 0771-717 711 så skickar de en blankett till dig där du fyller i de transaktioner du bestrider. Har du betalat för en vara eller tjänst som inte levererats eller utförts, vänd dig i första hand till butiken för reklamation (gäller svenska köp).

Hur gör jag vid adressändring?
Du kan meddela Citibank om din nya adress genom att fylla i och skicka in meddelandetalongen som följer med ditt kontoutdrag. Du kan även kontakta deras Kundservice på telefon 0771-717 711.

Vad gör jag om mitt kort blir stulet eller borttappat?
Kontakta omedelbart Citibanks Kundservice som har öppet dygnet runt på 0771-717 711. De spärrar ditt nuvarande kort för ytterligare köp och kontantuttag och skickar ett nytt kort med ny PIN-kod. Du kan även ansluta dig till StoppService, en tjänst som ger dig möjlighet att spärra alla dina kort och värdehandlingar med ett enda samtal. Just nu kan du som kortkund hos Citibank prova tjänsten i 3 månader helt utan kostnad.

Mitt nya kort fungerar inte. Vad är det för fel?
Du kan ha glömt att aktivera ditt nya kort. Som en säkerhetsåtgärd är alla nya kort är inaktiva när Citibank skickar dem i posten. Ring 0771-717 713 för att aktivera ditt kort.

När och hur når jag Citibanks Kundservice?
Du når Kundservice på 0771-717 711 alla dagar mellan 07.00 – 21.00. Du kan alltid använda deras talsvar för snabb service. För din egen säkerhet och för att de ska kunna identifiera dig, behöver du alltid ha ditt kortnummer och din telefonkod till hands när du kontaktar dem. Din telefonkod bestämmer du när du aktiverar ditt kort.