Frågor och svar om Citibank Citi Travel Pass MasterCard

Hur gör jag för att boka en flygresa med mina Citibank Citi Travel Pass MasterCard poäng?
Du hittar en lista på hur många poäng som krävs för en viss destination under sektionen ”Resebonus på allt du handlar” på Citibanks hemsida. När du nått upp till den poängnivå som krävs för att resa dit du önskar ringer du till Citibanks kundservice på 0771 717 710 och knappar dig fram till Citibank Citi Travel Pass MasterCard bokningscenter. När du gett bokningscentret information om din önskade destination och det datum du vill åka kontrollerar vi tillgängligheten och ger dig ett reseförslag. När du godkänt förslaget skickar vi en biljett till dig. Klart för avfärd! För att få ett flygrese erbjudande rekommenderar vi att du kontaktar bokningscentret minst 30 dagar innan planerad avresa. Om du vill resa under vissa högsäsonger som jul, nyår, påsk, midsommar och högsommar (juli) kan tillgången på resor vara begränsad och då bör du kontakta bokningscentret minst 60 dagar innan planerad avresa.

I undantagsfall kan bokningscentret be dig om ett alternativt datum då antalet erbjudanden för bonusuttag är begränsat. Under vissa perioder och till vissa destinationer kan det hända att det inte finns resor tillgängliga för inlösen av Citibank Citi Travel Pass MasterCard-poäng och då får du hitta en annan destination att resa till för dina poäng.

Kan jag ge min bonusresa till någon annan, t.ex. en familjemedlem?
Poängen tillhör huvudkontohavaren och kan inte överföras till någon annans konto. Du som huvudkontohavare kan däremot använda dina poäng för att boka en resa i en familjemedlems namn. I ett sådant fall behöver inte du som är huvudkontohavare vara med på resan. För extrakortsinnehavaren gäller samma regler som för annan familjemedlem. Extrakortsinnehavaren kan inte lösa in bonuspoäng utan huvudkontohavarens medgivande.

Ingår alla kostnader för flygresan som jag bokar för mina bonuspoäng?
Nej, flygskatter och flygplats-, bränsle-, service- eller andra avgifter ingår inte. Avgifterna betalas dras från ditt Citibank Citi Travel Pass MasterCard vid bokningstillfället och du uppger ditt kortnummer på resekupongen.

Hur mycket betalar jag för flygplatsskatter och liknande avgifter vid bokning?
Det går inte att säga en exakt summan då det beror på vilken flygplats du åker från och till samt även vilket flygbolag du reser med.

Kan jag köpa extra bonuspoäng om jag ännu inte nått upp till den nivå som krävs för den destination jag vill resa till?
Om du har tjänat in hälften eller mer av de poäng som krävs för en viss destination kan du i de flesta fall betala för de poäng som fattas. Betalningen sker då i samband med bokning av resa. Citibanks bokningscentret har mer information om vad kostnaden skulle bli i ditt fall.

Från vilka flygplatser kan jag flyga med mina bonuspoäng?
Du kan välja att flyga från Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter, eller Köpenhamn Kastrup.

Kan jag boka en resa i första klass?
Nej, du kan endast boka biljetter i ekonomiklass.

Kan jag uppgradera till första klass vid bokning?
Nej, det går inte att uppgradera till business eller första klass.

Kan jag betala flygavgifterna med mina bonsupoäng?
Nej, flygskatter och flygplats-, bränsle-, service- eller andra avgifter kan inte betalas med bonuspoäng utan måste betalas med ditt Citibank Citi Travel Pass MasterCard.

Hur får jag reda på hur många poäng jag har tjänat in?
Det smidigaste sättet att se antal poäng är att logga in på Citibanks onlinetjänst ”Mitt Citi”. Poängen på Mitt Citi uppdateras månadsvis. Du ser även ditt poängsaldo varje månad på din faktura. Du kan också ringa till deras kundservice på 0771-717 710 för att få dagsaktuellt poängsaldo.

Kan jag välja vilket flygbolag jag flyger med?
Nej, vilket bolag du får resa med är beroende av Citibanks resebokares aktuella utbud. Först väljer du vilken destination du vill åka till och när du vill åka. Sedan presenterar Citibanks ett alternativ för dig. Vi samarbetar med de allra flesta stora flygbolag på marknaden så de hittar ofta en väldigt bra resa till dig.

Om jag har bokat en resa med mina bonuspoäng och sedan behöver avboka den, går det?
Generellt är resorna inte omboknings eller avbokningsbara. Du får emellertid oftast tillbaka skatten förutom en avbokningsavgift om du kan uppvisa sjukintyg. Detta beror på de individuella flygbolagens villkor.

Kan jag åka hem från en annan flygplats än den som jag landar på vid utresan?
Nej, Du kan bara boka tur- och returresa mellan två flygplatser (inklusive eventuella mellanlandningar).

Får jag tillbaka mina bonuspoäng vid avbokning?
Då resorna inte är omboknings- eller avbokningsbara får du inte tillbaka några poäng i efterhand. Vissa undantag kan göras i de fall där flygbolaget betalar tillbaka hela biljettkostnaden, vid tex inställt flyg. Citibanks bokningscenter har då information om vad som gäller i just ditt fall.

Finns det någon begränsning i tid då återresan måste vara gjord efter utresan?
Hemresan måste vara gjord inom 3 månader från utresan. Din utresa och hemresa måste bokas vid samma tillfälle.

Kan jag boka enkelresor med mina bonuspoäng?
Programmet är uppbyggt på tur- och retur resor. För enkla resor dras lika stort antal poäng som för en tur- och retur resa, så det är förmånligare att boka en rundresa!