Frågor och svar om Citibank Citi Classic Card Visa Kreditkort

Vanliga frågor och svar om CitiBank Classic Visa Kreditkort:

Hur lång tid tar det innan jag får kreditbesked för mitt nya Kreditkort från er?
Hos Citibank får du besked direkt på skärmen vid ansökan.

Vad är det högsta respektive lägsta beloppet jag kan ansöka om för kreditkortet?
Du har möjlighet att ansöka om kreditutrymme från 10 000 kronor till 60 000 kronor.

Var kan jag använda mitt nyinskaffade Citi Classic VISA Card någonstans?
Ditt Citi Classic VISA Card kan du handla överallt där VISA är accepterar, självklart fungerar kortet i Sverige och utomlands. VISA accepteras på över 24 miljoner inköpsställen världen om. Du har även möjligheten att ta ut kontanter i bankomater samt på Svensk Kassaservice med ditt kreditkort men en kontantuttagsavgiften på 35 kronor per uttag tillkommer.

Hur betalar jag min kreditkortsräkning hos Citibank?
Alla dina köp och kontantuttag du gör samlas på ditt konto. Alla dina köp specificeras på kontoutdraget som du får omkring den 20:e varje månad så du i lugn och ro kan gå igenom dina inköp. Med kontoutdraget följer ett inbetalningskort, färdigifyllt är det lägsta belopp som måste vara Citibank tillhanda senast på förfallodagen. Skulle du vilja betala av mer för att slipa ränta på det överskridande beloppet använder du istället det blanka inbetalningskortet och anger beloppet som du vill betala in.
Minimuminbetalning är 1.12% per månad av din utestående skuld plus ränta för utnyttjad kredit samt eventuella avgifter, dock lägst 150 kr. Har du fler frågor om vad lägsta belopp innebär hos Citibank kan du kontakta deras Kundservice på telefon 0771-717 710.

Är räntan på kreditskulden fast eller rörlig?
Citibank använder en rörlig ränta.

Vilka avgifter är knutna till Citi Classic VISA Card?
Då avgifterna förändras då och då hänvisar vi till Citibanks hemsida för aktuella avgifter.

Om jag vill ansöka om ett utökat kreditutrymme, Hur gör jag då?
Skicka in en ansökan till Citibank eller fyll i och skicka in meddelandetalongen som kommer med kontoutdrag för ditt Citibank kreditkort. Du kan även ringa Citibanks kundservice på telefon 0771-717 710 så skickar de en ansökningsblankett till dig. Besked om ändrat kreditutrymme får du några dagar efter att Citibank mottagit ansökan.

Någon i min familj vill ha ett extrakort, hur gör jag?
Du har möjlighet att koppla upp till fyra extrakort till ditt Citi Classic VISA Card för andra i din familj. Köp och övriga transaktioner på dessa kort kommer redovisas separat på ett och samma kontoutdrag. Ansöker om extrakort gör du lättast genom att skicka in den blankett som följer med ditt kontoutdrag . Du kan även kontakta Citibanks kundservice på telefon 0771-717 710, så skickar de en ansökningsblankett för extrakort hem till dig.

Får jag välja en egen PIN-kod till mitt Citi Classic VISA Card?
Nej, av säkerhetsskäl tar Citibank slumpmässigt fram din PIN-kod.

Jag har flyttat, hur gör jag en adressändring?
Du meddelar Citibank din nya adress genom att fylla i och skicka in meddelandetalongen som följer med din kreditkortsräkning. Du kan även kontakta Citibanks kundservice på telefon 0771-717 710 som gärna hjälper till.

Vad tillkommer för avgifter när jag handlar utomlands?
När du id betalar eller gör ett kontantuttag utomlands sker en omräkning från utländsk valuta till svenska kronor efter den av Banken tillämpade valutaomräkningskursen, ett administrativt påslag, för närvarande på 1,65% tillkommer.

Jag har tappat mitt kreditkort, vad gör jag?
Kontakta omedelbart Citibanks kundservice som har öppet dygnet runt på telefonnummer 0771-717 710. De hjälper dig att spärra ditt nuvarande kort för ytterligare köp och kontantuttag och skickar ett nytt kort med ny PIN-kod till dig. Du har även möjligheten att ansluta dig till StoppService, detta är en tjänst som ger dig möjlighet att spärra alla dina kort och värdehandlingar med ett enda samtal. Som kund som Citibank kan du just nu prova tjänsten i 3 månader helt utan kostnad.

Kan jag göra vanliga kontantuttag på ett bankkontor med kreditkortet?
Ja, det går bra. Notera att dessa uttag räknas som kontantuttag och att du därför debiteras en uttagsavgift på 35 kr per uttag och ränta från den dagen uttaget gjordes.

Jag har fått min faktura, men fakturan stämmer inte. Vad gör jag?
Kontakta Citibanks kundservice på 0771-717 710 så skickar de en blankett till dig där du fyller i de transaktioner du bestrider. Har du handlat på till exempel internet med ditt kreditkort och det du beställt inte levererats, vänd dig då i första hand till butiken för reklamation (detta gäller svenska köp).