Vanliga frågor om Amexblue

Hur ansöker jag om att hantera mitt Amexblue online?
Du ansöker direkt på American Express hemsida för att knyta upp ditt kort till Onlinetjänster. När ditt kort är anslutet kan de se dina räkningar, och hantera ditt konto/dina konton direkt på hemsidan. Skapa ditt eget unika användar-ID och lösenord för snabb, enkel och säker åtkomst. Klicka här för att ansöka om Onlinetjänster.

Vad innebär Membership Rewards-programmet?
När du går med i Membership Rewards programmet samlar du automatiskt poäng praktiskt taget varje gång du använder ditt kort. Varje gång du shoppar,, reser går på bio eller äter på en trevlig restaurang samlar du ihop poäng, dessa poäng kan du sedan använda till en massa saker, som små saker som en Ipod eller en hyrbil men även till Jorden runt resor eller varför inte en weekend i Rom. Du kan även samla poäng ännu lite snabbare genom att registrera alla dina American Express-Kort till ett gemensamt Membership Rewards konto.Genom att göra detta samlar du ihop poängen med alla dina inköp även om de görs på två olika American Express kort. Läs mer eller registrera kortet online på Membership Rewards. Eller ring Kundservice på 0771-29 56 00

Kan jag göra kontantuttag med mitt American Express Card?
Allt du behöver göra som huvudkortsmedlem är att ringa American Express Kundservice på 0771-29 56 00 för att begära en PIN-kod. En förutsättning för att få göra kontantuttag från ditt Amexblue är att ditt konto är välskött. Om du är extrakortsinnehavare behöver du skicka in en skriftlig anmälan, där huvudkortsinnehavaren har godkänt att du får tillgång till att göra kontantuttag på ditt amex kort. När du behöver kontanter finns cirka 600 000 ATM i utlandet att välja på. Du kan även ta ut kontanter i Sverige – titta bara efter American Express-dekalen på bankomaten.

Jag har fått min faktura men det är en post som jag inte känner igen? vad gör jag?
Detta scenario kan skapa oro och vara mycket frustrerande men det innebär inte nödvändigtvis att ett kontobedrägeri har skett. I många fall handlar det om, t.ex.:
• Avgifter för hotell och biluthyrning – ibland tas avgifter ut för sena avbokningar eller inställda bokningar och ofta tas en extra avgift för vissa extra tjänster som hotellaktiviteter och extra förare eller barnstolar i hyrbilar
• Återkommande avgifter som tidningsabonnemang – dessa kan vara krångliga att avsluta. Det är alltid bäst att direkt kontakta den som levererar tjänsten.
Men självklar kan det vara så att ett bedrägeri har skett och om inget av ovanstående har gett dig hjälp, ring American Express Kundservice 0771-29 56 00 omedelbart!.